Вплив мультфільмів на психічний розвиток дітей

Мультфільми не випадково улюблені для дітей різного віку. Яскраві, видовищні, образні, з одного боку, і прості, ненав’язливі, доступні з іншого, мультики, близькі за своїми розвиваючими, виховними можливостями казці, грі, живому людському спілкуванню. Персонажі мультиплікаційних фільмів демонструють дитині найрізноманітніші способи взаємодії з навколишнім світом. Вони формують у малюка первинні уявлення про добро і зло, еталони гарного і поганого поводження. Через порівняння себе з улюбленими героями дитина має можливість навчитися позитивно сприймати себе, справлятися зі своїми страхами і труднощами, шанобливо ставитися до інших. Події, що відбуваються в мультфільмі, дозволяють підвищувати обізнаність малечі, розвивати її мислення і уяву, формувати її світогляд.

Перерахуємо кілька ознак “шкідливого мультика”:

1. Головні герої мультфільму агресивні, вони прагнуть завдати шкоди оточуючим, нерідко калічать або вбивають інших персонажів, причому подробиці жорстокого, агресивного ставлення багаторазово повторюються, детально розкриваються. Наслідком перегляду такого мультфільму може стати прояв жорстокості, безжалісність, агресії дитиною в реальному житті.

2. Девіантна поведінка героїв мультфільму ніким не карається. Персонажа, що порушує загальноприйняті правила, ніхто не карає, не говорить, що так робити не можна. У підсумку, у маленького телеглядача закріплюється уявлення про допустимість подібних форм поведінки, знімаються табу, розхитуються еталони гарного і поганого вчинку, допустимої і неприйнятної поведінки.

3. Демонструються небезпечні для життя дитини форми поведінки, повторювати які в реальній дійсності недоцільно, нерозумно і навіть просто небезпечно. Перегляд таких прикладів для наслідування може обернутися для дитини зниженням порога чутливості до небезпеки, а значить потенційними травмами.

4. Поширені сцени зневажливого ставлення до людей, тварин, рослин. Показано безкарне знущання, наприклад, над старістю, безпорадністю, слабкістю. «Виховний» ефект систематичного перегляду подібних мультфільмів не змусить себе чекати. Першими відчують його близькі дорослі у формі цинічних висловлювань, непристойних жестів, непристойної поведінки, грубості і безжалісності маленького телеглядача.

5. Використовуються несимпатичні, а часом навіть потворні герої. На думку В.С. Мухіної, для дитини зовнішність ляльки-мультяшки має особливе значення. Позитивні персонажі повинні бути симпатичними або навіть красивими, а негативні – навпаки. У разі, коли всі персонажі жахливі, потворні, страшні незалежно від їх ролі, у дитини немає чітких орієнтирів для оцінки їх вчинків. Крім того, коли дитина змушена наслідувати, ідентифікувати себе з несимпатичним головним героєм – неминуче страждає внутрішнє самовідчуття дитини.

Як «правильно» дивитися мультфільми

Мультфільм – це ефективний засіб, в одному випадку рішення благородних завдань виховання малюка, в іншому – маніпулювання, прихованого управління ним. Як напуття для батьків можна навести такі рекомендації:

1. Спілкування з блакитним екраном не повинно перевищувати 1,5 годин в день.

2. По-друге, при виборі дитячої телепередачі або мультфільму батькам треба бути в десять разів обережніше, ніж при виборі книги, тому що зорові образи впливають на дитину набагато сильніше. З дітьми потрібно обов’язково обговорювати зміст переглянутих фільмів, через відтворення послідовності подій у дитини складається більш ясна й цілісна картинка того, що відбувається.

3. По-третє, ніякий ї мультфільм не замінить живого спілкування дитини з дорослим, якого вона так потребує. Дітям треба відчувати любов батьків, їх увагу і присутність. На дитину потрібно знаходити час, нехай його буде не так і багато. Якщо цього не відбувається, не варто дивуватися тому, що діти стали жартувати не надто доречно, сміятися істерично і почали бити, щипати інших людей, наслідуючи героєв мультиків, яких вони обожнюють.